Wie ooit naar een ander werelddeel heeft gevlogen, herkent het vast. Bij aankomst, of het nu op je bestemming is of thuis, ben je kapot. Halverwege de middag wil je niets liever dan slapen en middenin de nacht ben je wakkerder dan wakker en kun je met geen mogelijkheid meer slapen. Hallo jetlag! Maar hoe zeg je weer ‘doei jetlag’?

Ik ben zo iemand die standaard last heeft van een vliegkater en loop er soms een hele week mee rond. Bloedirritant! Nou weet ik dat er best wat middelen zijn die je in kunt zetten om er weer vanaf te komen, maar vaak ben ik te laks om me er daadwerkelijk aan te houden. Misschien helpt het als ik het een keer duidelijk op een rijtje zet… Zo voorkom je een jetlag:

VOOR VERTREK

1. PAS JE BEDTIJD AAN

Als je weet dat je op reis gaat naar een andere tijdzone, probeer dan een paar dagen van tevoren al je slaapritme wat aan te passen. Hoe? Heel simpel: ga vanaf zo’n vier dagen voor vertrek een paar uur eerder of later naar bed (afhankelijk hoe het tijdsverschil in elkaar zit). Op deze manier bereid je je lichaam langzaam maar zeker voor op wat komen gaat. Is het nog licht wanneer je moet slapen en werken je gordijnen niet goed genoeg? Zet een slaapmasker op!

LEES OOK:  Tip: (Nep)spullen legaal invoeren

2. PAS JE TELEFOONTIJD AAN

Om de eerste tip een extra steuntje in de rug te geven, kun je de wereldklok op je telefoon alvast instellen op de tijd van je bestemming. Op die manier herinner je jezelf er steeds aan hoe laat het daar is en zul je sneller geneigd zijn om je ritme aan te passen.

3. SLIK MELATONINE

Begrijp me niet verkeerd: ik wil je zeker niet verslaafd maken aan een medicijn. Gelukkig is melatonine een natuurlijk slaapmiddel dat ervoor zorgt dat je op een natuurlijke manier moe wordt. Ideaal om in slaap te vallen terwijl je eigenlijk nog niet bedklaar bent. Ook een fijn middel om te gebruiken als je een nachtvlucht hebt: ik kon nooit een tukkie doen in het vliegtuig, tot ik melatonine innam. Zorg wel dat je de bijsluiter goed leest van tevoren!

NA AANKOMST

4. GA NIET TE VROEG NAAR BED

Als je ergens naartoe gaat waar het een paar uur vroeger is dan de tijd die je gewend bent, zorg dan dat je de eerste avond wakker blijft tot tenminste 21.00 of 22.00 uur. Op deze manier went je lichaam het snelst aan het nieuwe ritme en zul je (hopelijk) weinig slapeloze nachten hebben.

LEES OOK:  Skiën voor beginners: 10 dingen die je vooraf wilt weten

5. DRINK WATER

Water drinken moet je sowieso al genoeg doen elke dag, maar na een lange reis door verschillende tijdzones is het nóg belangrijker om genoeg vocht binnen te krijgen. Naast slaapproblemen kan een jetlag namelijk ook voor hoofdpijn, een kort lontje en verwarde maag zorgen. Water voorkomt deze verschijnselen helaas niet, maar zorgt er wel voor dat ze in ieder geval niet erger worden. Hoe moeilijk ook, probeer alcohol en cafeïne de eerste dagen achterwege te laten: deze kwaaddoeners zorgen er alleen maar voor dat je uitdroogt.

6. GA NAAR BUITEN

Word je er op elke normale dag al blij van, wanneer je last hebt van een jetlag is het extra belangrijk om daglicht/zon te zien. Het helpt om je biologische klok weer normaal te krijgen. Probeer op je eerste dag zoveel mogelijk tijd buiten door te brengen op je eerste dag in je nieuwe tijdzone.

Wat doe jij om een jetlag te voorkomen of tegen te gaan?

Chantal

Hi, ik ben Chantal en de oprichter van Reisdoc.nl. Mijn eerste verre reis was in 2008 en sindsdien pak ik elke kans om weer iets anders van de wereld te zien. Al sinds 2011 deel ik hier mijn beste reis- en bespaartips. Mijn doel? Zorgen dat elke bestemming betaalbaar wordt voor je! Lees meer ⇒