Met de auto op pad? Dat gemak is helaas niet voor iedereen weggelegd. En soms heb je gewoon geen zin om zelf te moeten rijden naar je plek van bestemming. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel wat opties om dat ‘probleem’ op te lossen, bijvoorbeeld met de trein of met de bus! Heb jij al eens van iDBUS gehoord?
Ik tot voor kort namelijk niet. Een paar weken geleden werd ik door het bedrijf benaderd met de vraag of ik eens een ritje wilde uitproberen, en daar kon ik uiteraard geen nee tegen zeggen. iDBUS is namelijk precies waar Reisdoc.nl voor staat: geld besparen zonder dat het afdoet aan de ervaring.
WAT IS iDBUS PRECIES?
iDBUS is een Frans touringcarbedrijf dat vanuit verschillende Europese steden naar diverse andere Europese steden rijdt. Zo ook vanuit Amsterdam! Dagelijks vertrekken er vanaf Amsterdam Sloterdijk (vaak) meerdere bussen naar Brussel, Lille, Parijs én Londen. De prijzen zijn erg laag (zie verderop) en dus perfect voor mensen die geen auto hebben, geen auto kunnen rijden, goedkoper uit willen zijn dan wanneer ze met de trein gaan en vooral ook op een comfortabele manier willen reizen.
WAT ZIJN DE VOORDELEN?
Ik zal eerlijk zijn: met de bus reizen leek mij op het eerste gezicht niet zo heel erg ideaal. Ik ben namelijk gewend om auto te rijden en vind de vrijheid om zelf te bepalen wanneer ik wil vertrekken, waar ik wil stoppen en vooral ook hoe hard ik wil rijden ontzettend fijn. Maar ik besef me ook heel goed dat niet iedereen die luxe heeft, zeker nu mijn eigen bolide het een paar maanden geleden heeft opgegeven. Juist voor die mensen moet deze manier van reizen ideaal zijn. En nu ik het zelf heb ervaren kan ik niet anders zeggen dat het een heel goed alternatief is.
Wat krijg je namelijk voor een retourticket?
- De bus rijdt dagelijks minimaal een keer in nul of een stop naar de plek van bestemming. Je zal dus niet tig keer moeten stoppen om andere mensen op te pikken;
- Je reis eindigt vlakbij of midden in het centrum;
- Veel beenruimte. Ik ben 1,76 meter lang en heb vooral ook behoorlijke stelten. Heerlijk om onderuit te kunnen zitten en niet gelijk blauwe plekken op m’n knieën te krijgen!
- Grote bussen die lang niet altijd vol zitten! Zo had ik op zowel de heen- als terugreis twee stoelen voor mezelf;
- De stoelen zelf zitten ook top: hij kan opzij én een heel stuk naar achteren;
- Een stopcontact naast je stoel;
- Airconditioning die je zelf kunt aanpassen;
- Schoon toilet aan boord (geen rare luchtjes en ik durfde op de toiletbril te zitten);
- Gratis WiFi! In mijn geval werkte die vooral goed toen ik eenmaal de grens over was. Ideaal als je nog wat wil werken, e-mailen, Googelen of wanneer je niet zonder je social media kanalen kunt;
- Zelf niet hoeven te rijden: hierdoor heb je tijd genoeg om een boek te lezen, te internetten of om een film te kijken!
WAT ZIJN DE NADELEN?
Niets is perfect, dus ook iDBUS niet. Zo werkte de WiFi niet optimaal toen ik nog in Nederland reed en ben je screwed als je in de file terecht komt. Dan kun je namelijk geen kant op. Maar ja, aan de andere kant, geen WiFi is geen ramp en filerijden is in de auto niet anders. In de bus is het dan juist weer fijn dat je zelf niet op het verkeer hoeft te letten.
HOEVEEL KOST HET?
Ik ging op en neer naar Lille voor nog geen 65 euro. Nu koos ik voor de wat duurdere tijdstippen, wat dus betekent dat het nóg goedkoper kan! Zo kun je al heen en weer naar deze Franse stad voor 50 euro. Naar Brussel gaat al voor 38 euro, in hartje Parijs sta je voor 70 euro en een retourtje Londen heb je voor 78 euro. Dat ga je met de auto niet redden qua brandstof én parkeerkosten! En ook de trein is in veel gevallen een stuk duurder.
HOEVEEL EXTRA TIJD KOST HET?
Eerlijk is eerlijk, er zijn nóg goedkopere busmaatschappijen, maar die hebben wat mij betreft een heel groot nadeel: de reistijd duurt veel langer omdat ze op tig plekken onderweg moeten stoppen. iDBUS rijdt in een of twee keer door vanuit Amsterdam naar de plek van bestemming. Zeker naar steden als Brussel en Lille is het verschil met de auto slechts een half uur tot drie kwartier vanuit onze hoofdstad.
Dus, is het wat mij betreft voor herhaling vatbaar? Zeker!