Is je vlucht vertraagd, overboekt of zelfs geannuleerd? Shit… Uren wachten voor niets, vaak ook nog eens op een vliegveld waar je liever niet langer dan nodig wil zitten. Maar het leed kan vaak wel enigszins verzacht worden: wist je dat je in veel gevallen recht hebt op een behoorlijke compensatie bij een vertraagde vlucht?
Wanneer recht op compensatie bij vertraagde vlucht?
Dit zijn die zogenoemde ‘in veel gevallen’:
- Je vlucht is minimaal 3 uur vertraagd bij EU-vluchten tot 1500 kilometer;
- Je vlucht is minimaal 3 uur vertraagd bij niet EU-vluchten tussen de 1500 en 3500 kilometer;
- Je vlucht is minimaal 4 uur vertraagd bij niet EU-vluchten langer 3500 kilometer;
- Je vlucht is geannuleerd;
- Je vlucht is overboekt;
- Je bent geweigerd bij het instappen;
- Je hebt door vertraging een aansluitende vlucht gemist.
Valt jouw situatie onder een van deze gevallen? Dan mag je dus in veel gevallen een geldcompensatie aanvragen!

Compensatie bij vertraagde vlucht binnen de EU
- €250 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
- €400 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 1500 km
Compensatie bij vertraagde vlucht buiten de EU
- €250 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km
- €400 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km
- €600 schadevergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km
Dit is wettelijk bepaald door het Europees Parlement.
* Goed om te weten: duurt je vertraging tussen de 3-4 uur en vlieg je meer dan 3500 kilometer? Dan heeft de luchtvaartmaatschappij het recht om de vergoeding met de helft te verminderen.

Wanneer geen recht op compensatie bij vertraagde vlucht?
Let op dat je alleen in aanmerking komt voor een compensatie bij vertragingen die te wijten zijn aan de luchtvaartmaatschappij zelf. Is jouw vertraging of annulering het gevolg van een van deze redenen:
- Slecht weer
- Blikseminslag
- Aanvaring met vogels
- Staking vliegveldpersoneel
- Staking douane
- Terroristische dreiging
- Medische noodgevallen
- Aangetoonde fabricagefouten aan het vliegtuig
Dan valt dat onder ‘buitengewone omstandigheden’ en wordt dit gezien als overmacht. Helaas heb je dan geen recht op vergoeding.

Compensatie voor vertraagde vlucht aanvragen
Het recht hebben op een geldcompensatie an sich is natuurlijk heel fijn. Minder fijn: bij veel luchtvaartmaatschappijen heeft het nogal wat voeten in de aarde om ook daadwerkelijk het geld uitgekeerd te krijgen. Ben je niet alleen nóg meer tijd kwijt, ook nóg meer van je goede humeur. En dat willen we natuurlijk liever niet op ons geweten hebben.
Gelukkig zijn er partijen die je daarbij kunnen helpen! EUclaim bijvoorbeeld, dat al sinds 2007 zo’n 800.000 passagiers heeft geholpen en een slagingspercentage van 97% heeft. Het bedrijf werkt op basis van no cure, no pay: als je niets uitgekeerd krijgt, hoef je ze ook niets te betalen. Wanneer je wél je vergoeding ontvangt van de luchtvaartmaatschappij, dan betaal je EUclaim hier 31% over + €33,00. Klik hier als je vlucht vertraagd is >>
Zelf je compensatie regelen
Toch liever zelf de handen uit de mouwen steken? Dat kan natuurlijk ook! De Consumentenbond heeft een handige voorbeeldbrief opgesteld om naar de luchtvaartmaatschappij te sturen. Scheelt je alvast een hoop tijd. Je kunt de brief hier downloaden.
Nog een laatste tip: bewaar altijd je boekingsbevestiging, je e-ticket en/of boarding pass. Je moet immers wel kunnen bewijzen dat je daadwerkelijk op de vlucht in kwestie zou zitten.
Succes!

