Slapen in een dorm zal nooit mijn ding worden. Snurkende mensen (natuurlijk nooit synchroon), dronken mensen of mensen die vroeg op moeten staan en heel veel herrie maken: veel goeds doet het niet voor je nachtrust. En laat ik het niet altijd even schone beddengoed vergeten. Ik kan me geen nacht voor de geest halen waarbij ik níét wakker ben geworden. Had misschien ook iets te maken met het feit dat ik ook niets bij me had om me wel in slaap te houden. Leermoment voor de volgende keer: dit moet ik dus meenemen en doen. Dan tuk ik vast een stuk lekkerder!

1. EIGEN BEDDENGOED

Een kussen met rare vlekjes, een oude deken waar ongetwijfeld al honderden anderen onder hebben gelegen of een vies hoeslaken. Natuurlijk ben je daar niet blij mee als je dat ziet. Neem daarom voortaan een eigen lakenzak mee! Dit neemt heel weinig ruimte in, is makkelijk te wassen en behoed je voor het liggen op vies beddengoed. Ik heb er dus al jaren een in de kast liggen, maar vergeet ‘m elke keer weer. Bij deze is ‘ie genoteerd op mijn volgende inpaklijst!

2. DRINK ALCOHOL

Maak ik nu een grapje? Nee, over alcohol nooit. Uit onderzoek is gebleken dat wanneer je een afzakkertje neemt voor het slapen gaan, je sneller in dromenland beland en daar ook in blijft. Drink nou niet gelijk een hele fles wijn leeg en bestel ook niet gelijk tien cocktails, want te veel alcohol zorgt er juist voor dat je niet goed slaapt. Gewoon een glaasje.

LEES OOK:  Reisvaccinaties en medische kosten: zo betaal je nooit meer te veel

3. FIJNE OORDOPJES

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik heb een soort haat-/liefde verhouding met oordopjes. Fijn is dat ze geluid dempen, nadeel is dat ze me het gevoel geven dat ik verstopt zit en dat ze na een tijdje pijn gaan doen óf uit m’n oren vallen. Maar ben je een lichte slaper, dan ontkom je er bijna niet aan. Inmiddels ben ik de trotse eigenaar van oordopjes die geheel uit siliconen bestaan: ze zitten dus zacht in je oor en gaan (als het goed is) ook geen pijn doen als je op je zij ligt. Mocht dat echt niet werken, dan doe je voortaan gewoon de oortjes van je telefoon in en luister je wat muziek. Schijnt ook goed te helpen.

4. AIRCO

Met een beetje geluk heb je een airco tot je beschikking. Zorg dat je ‘m niet te laag zet qua temperatuur, want dat is niet alleen slecht voor je gezondheid (hallo verkoudheid), maar zorgt ook voor veel minder geluid. De ideale temperatuur is 15 tot 18 graden. Zet ‘m niet helemaal uit, de airco krijgt het namelijk ook voor elkaar om ongedierte weg te houden.

5. MAAK HET ZO DONKER MOGELIJK

Het beste medicijn tegen slapeloosheid is om overdag zoveel mogelijk daglicht op te pikken en het ’s nachts zo donker mogelijk te maken. Hoe donkerder, hoe beter, aangezien dat je lichaam het sein geeft dat je moet gaan slapen. Zijn je gordijnen zo wit als sneeuw en kun je slaapplek dus niet verduisteren? Doe dan een slaapmasker voor. Liefst een met klittenband, zodat je ‘m beetje losjes kunt dragen. Je moet niet het idee krijgen dat je geblinddoekt bent natuurlijk, slaap je nog niet!

LEES OOK:  3 DIY tricks voor op reis #2

Hoe slaap jij op reis?

Chantal

Hi, ik ben Chantal en de oprichter van Reisdoc.nl. Mijn eerste verre reis was in 2008 en sindsdien pak ik elke kans om weer iets anders van de wereld te zien. Al sinds 2011 deel ik hier mijn beste reis- en bespaartips. Mijn doel? Zorgen dat elke bestemming betaalbaar wordt voor je! Lees meer ⇒