Ik heb al wel eens eerder geschreven over wat je kan doen als je vlucht is vertraagd. Maar ik bleef stiekem toch nog wel met wat vragen zitten. Want aan welke regels moet je je nou houden? Wanneer heb je nou wel en wanneer nou geen recht op compensatie? Wat zijn de instinkers? Onlangs vond ik een persbericht van AirHelp in mijn mailbox die een hoop misverstanden uit de wereld helpt. Ik deel ze graag met je, zodat ook jij voortaan precies weet waar je aan toe bent! 

1. Als iedereen vergoeding zou claimen, wordt vliegen onbetaalbaar

Wrong! Uit onderzoek van onafhankelijk transport consultancy bedrijf Steer Davies Gleaves blijkt dat wanneer iedereen zijn vergoeding zou claimen, de ticketprijs met nog geen euro zou stijgen. Als een ticketprijs duurder zou worden, dan komt dat vooral door zaken als bemanning dat moet overwerken, passagiers die moeten worden omgeboekt en extra luchthavenkosten. En dat zijn kosten die sowieso worden gemaakt als een vlucht vertraging heeft of geannuleerd wordt.

2. Het bedrag van de vergoeding hangt af van het tarief dat je voor het ticket hebt betaald

Je hoeft niet bang te zijn dat wanneer je een spotprijs hebt betaald voor je ticket, je automatisch recht hebt op minder compensatie. Je wordt namelijk compenseert voor het leed dat je oploopt en hoeveel kilometer je vlucht aflegt. En volgens de Europese regelwetgeving is de financiële vergoeding voor een vertraging van meer dan drie uur volledig onafhankelijk van het bedrag dat voor het ticket is betaald. Je kan tot €600,- terugkrijgen! Je hebt trouwens geen recht op vergoeding als je een gratis ticket hebt gekregen.

LEES OOK:  Sunny Cars review: wil je hier wel of niet je huurauto regelen?

Vlucht vertraagd: misverstanden

3. Bij vertraging moet je op het vliegveld blijven om recht te hebben op een vergoeding

Poeh, daar moet je toch ook niet aan denken? Er zitten wel een paar ‘maren’ aan: je moet ingecheckt zijn, een boarding pass hebben én je vlucht moet langer dan vijf uur vertraagd zijn. Toen ik een keer vanuit het Noorse Ålesund terugvloog had ik ruim zes uur vertraging: zo kon ik gewoon nog even terug naar de stad en wat eten! Dat maakt het wachten toch gelijk een stuk minder erg.

4. Als je overgeboekt wordt op een andere vlucht, heb je niets meer in te brengen

Ook niet het geval. Gelukkig maar! Nee, in het geval van een annulering heb je zowel recht op het aangeboden alternatief én de compensatie volgens Verordening 261/2004. Wel goed om te weten: tot 4 uur vertraging heeft je luchtvaartmaatschappij het recht de financiële vergoeding te halveren.

5. Als een overnachting krijgt, kan je geen vergoeding meer claimen

Als je moet blijven overnachten door de vertraging, dan is je luchtvaartmaatschappij verplicht om een hotel te regelen én te betalen. Ze zijn echter ook nog steeds verplicht om een vergoeding uit te keren voor de vertraging. Je hebt dus recht op beiden.

LEES OOK:  Waarom je altijd je naam goed moet spellen op je vliegticket

Vlucht vertraagd

6. Voor een geannuleerde vlucht moet je kiezen tussen het bedrag dat je hebt betaald voor je ticket of voor compensatie

Kiezen hoeft helemaal niet: je hebt namelijk recht op allebei! Als je je ticket niet hebt kunnen gebruiken, krijg je hier het geldbedrag voor terug. Daarnaast ontvang je ook nog eens een vergoeding voor de annulering volgens de Europese regelgeving. Weer een gevalletje en en.

7. Alleen Europese luchtvaartmaatschappijen vergoeden bij een vertraagde of geannuleerde vlucht

Als je vlucht is vertraagd en je vertrekt uit de EU of vliegt binnen de EU, dan moet iedere luchtvaartmaatschappij de compensatie betalen. Dus ook de niet-Europese. Vlieg je terug naar de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij, dan heb je ook recht op een compensatie. Maar vlieg je terug naar de EU met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij? Dan krijg je dus geen vergoeding. Dit geldt ook voor vluchten buiten de EU naar een andere bestemming buiten de EU.


Heb jij wel eens te maken gehad met een lang vertraagde of geannuleerde vlucht?

 

Chantal

Hi, ik ben Chantal en de oprichter van Reisdoc.nl. Mijn eerste verre reis was in 2008 en sindsdien pak ik elke kans om weer iets anders van de wereld te zien. Al sinds 2011 deel ik hier mijn beste reis- en bespaartips. Mijn doel? Zorgen dat elke bestemming betaalbaar wordt voor je! Lees meer ⇒